Skoro już ustaliliśmy, że Ty, jako osoba, która trzyma w ręku taki a nie inny sprzęt, co powiesz na to, żeby wykorzystać fotografię do przekazania czegoś więcej niż tylko obrazek?

Fotografia dziecka. Mała, uśmiechnięta dziewczynka, z dołeczkami w policzkach usiłuje złapać olbrzymie piłkę plażową. Świeci słońce, pozostające w nieładzie włosy dziecka sugerować mogą albo wiatr, albo ciężką noc. Widzisz to? Co myślisz? Co czujesz? Pewnie marzysz już o słonecznych, ciepłych dniach, które sprzyjają zabawom na świeżym powietrzu. Co według Ciebie jest na tym zdjęciu najważniejsze? To ten moment, kiedy można bez żadnych wyrzutów sumienia spytać: „co autor ma na myśli”? Gdybym ja zrobiła takie zdjęcie, to chciałabym, oprócz wzbudzenia w odbiorcy tęsknoty za latem, pokazać, że tak niewiele potrzebne jest do szczęścia, że dziecięca zabawa i beztroska jest czymś, z czego my, stoiccy, opanowani dorośli powinniśmy brać przykład.

Idźmy dalej. Listopadowy, pochmurny dzień. Rośliny, zmęczone sezonem zapadają w sen zimowy. Gdzieniegdzie sterczą suche badyle. Szaro, buro, ponuro. Gdzie tu szukać artyzmu? Pstrykasz zdjęcie. Ze zgrozą zauważasz, że wywołuje u Ciebie dreszcz przerażania. Ciemne, przytłaczające, brzydkie. A potem podchodzisz do tych badyli i okazuje się, że przyglądając się nim z bliska widzisz ich „historię”. Pozostałości niegdyś kolorowych, a dziś zwiędniętych płatków są jak wspomnienie piękna. Robisz więc zbliżenie. Wydłużasz czas naświetlania, żeby naładować zdjęcie światłem, ale bez przesady, żeby nie dostać w rezultacie białej plamy. Ustawiasz najmniejszą wartość przysłony, żeby pokazać co na zdjęciu jest najważniejsze. Próbujesz zmniejszyć maksymalnie ISO. I co Ci wyszło? Badyle z historią i rozmytym tłem. Jeśli coś poszło nie tak, zdjęcie jest za jasne – zmniejsz czas naświetlania. Zmieniaj wartości tych trzech parametrów i decyduj co ma być na Twoim zdjęciu najważniejsze. Światłem chcesz „ogrzać” odbiorce? Ostrością zwrócić uwagę na istotny szczegół? kolorami oddziaływać na emocjach? Wszystko jest w Twoich rękach. To Ty jesteś twórcą i podejmujesz decyzję co chcesz pokazać.